onsdag den 30. januar 2013


Museums projekt 2013
Horsens statsfængsel.
Horsensstatsfængsel har eksisteret i 153 år, igennem de 153 år har fængslet haft mange forskellige navne og haft mange forskellige slags fanger. Fra 1853-1930 blev fangslet kaldt Horsens straffeanstalt, men i 1930 blev der vedtaget en ny straffelov og derfor blev fængslet nu omdøbt til Statsfængslet i Horsens. Men under anden verdenskrig bruget tyskerne en enkel celle afdeling og kaldte denne afdeling Horsens Tugthus, det var her tyskerne holde de danske modstandsfolk fanget. Fra 1953-1973 kom fængslet så til at hedde Forvaringsanstalten og særfængslet i Horsens. I denne perioder var det hovedsageligt fanger med domme som tidsubestemt forvaring også kaldt psykopatforvaring og fanger med særfængsel også kaldt tidbestemt forvaring. Men så i 1973 hvor dommene som tidsubestemt forvaring stort set var afskaffet, kaldte fængslet sig igen Statsfængslet i Horsens, som det hed indtil lukningen i 2006.










Fængslet set udefra i 2013





Men nu til min tur rundt i fængslet. Det var ikke første gang jeg var derude, jeg havde været der et par gange før. Første gang var jeg derude med to kammerater, den ene havde prøvet at sidde i fængsel og det var derfor meget spændende at gå rundt med ham og hører hans historie omkring det at sidde i et fængsel.
Den anden gang var det med min nevø på 12 år. Der var det ligesom mig der skulle fortælle og forklare hvorfor man gjorde som man gjorde og hvorfor det så ud som det gjorde. Det var to sider af samme sag, utrolig spændende. MEN denne gang var jeg alene derude, en hverdag, om formiddagen. Der var ingen andre besøgende og jeg fik lagt mærke til en helt masse andre ting end de to andre gange jeg havde været der. Denne gang lagde jeg mærke til alle de små detaljer, fik nærmest følelsen af selv at være fange derinde. Hver gang jeg hørte nogen gå på gangene, blev jeg nærmest skrækslagende. En utrolig oplevelse. Museumet er bygget op på den måde at man bevæger sig igennem de forskellige afdelinger og forskellige tidszoner. Rundt på de forskellige gange er der lyde og samtaler som blev ført dengang. F.eks. når man skulle i isolations cellerne, hører man hvordan de bliver bedt om at tage deres tøj, sko osv. af. Da jeg kom til syge afdelingen hører man to sygeplejer snakke om nogle patienter og hvad de typiske grunde er til at man kommer er. Den sidste afdeling jeg lagde mærke til disse samtaler der er på straf- og isolations gangen  Her hører man også to kollegaer stå og fortælle om den ballade der har været tidligere og hvad de har gjort ved fangerne.
Et sted rørte mig dog dybt og jeg blev helt sentimental. Det var Kirken. Det var et meget smukt lokale der var bygget op som en kirke, imens jeg gik rundt derinde var der sange som vi stadig synger i dag. Utrolig livsbekræftende.

Rundt på gangene står der ting skrevet på væggene som fanger eller ansatte har udtalt sig engang. Der hænger små opslag om hvem der har boet i denne celle og hvilken straf han fik. Der var selvfølgelig også mange der prøvede at flygte og nogle det lykkes for. I kan klikke på linket, så kan i se fængslets fortælling om alt lige fra historie om fængslet til flugten http://www.faengslet2.dk/viden.html
Jeg snakkede med en kvinde som ikke arbejder på fængsel museumet men på Horsens museum, som er dem der står for denne udstilling
Spørgsmålet jeg stillede hende lød.
Har i haft nogen pædagogiske overvejelser med indover den form for museum og hvilke?
der til svare hun: Hvis vi taler om pædagogik i forhold til børn, står der på hjemmesiden, at vi ikke anbefaler museet til børn under 12 år. Og det gør vi ud fra viden og erfaring, om små børns abstraktionsniveau og forståelse for så komplekse og personligt indgribende samfundskulturelle tanker og regler. Fængsler er ikke for børn.

Det betyder ikke, at vi ikke har undervisningsmateriale. Vi er netop ved at udvikle undervisningsmateriale for mellemskole og udslusningstrin, samt for ungdomsuddannelser. Emnerne vi arbejder med for de tre grupper er meget forskellige. Det bliver materiale som kommer til at ligge online, og man vil kunne arbejde med det udelukkende i klassen, eller kombinere det med et besøg i museet, hvor man kan gå rundt alene eller få en af museets formidlere til at stå for besøget. Vi har gennem lang tid arbejdet med testklasser, og har fundet en form som fungerer rigtig godt. 



 Her ser vi sikkerheden rundt om fængslet

Gangene set nede fra

Dette er som jeg skrev tidligere. Disse tekster har indsatte eller ansatte skrevet. de er rundt på alle gange

Dette er fortællingen om en indsat i en forbedringscelle

Det var sådan cellerne så ud i 1873-1933

udtalelser fra syge afdelingen.



Disse genstande er visning på hvordan fangerne lavede piber så de kunne ryge deres Hash

Sex og sikkerhed i fængslet, under besøg

Den nyere fløj, men aktiviteter for de indsatte

Nyere værelser.

Køkkenet til fælles brug 

Gården, hvor henrettelserne foregik i meget gamle dage.

Fritids aktiviteter. 

Celle gangene

Gangene set oppefra

Kirken

Kirken

 Prædikestolen 

Kirken


Aktiviterne jeg forstillede mig kunne foregå på lige netop dette museum var faktisk, at dette museum er igang med at udvikle denne skattejagt som vi prøvede over i svendborg, hvor man går med sin smartphone og skal svare på 10 forskellige poster. men en anden ting ville være at lave nogle af de ting som de indsatte blev bedt om at lave imens de sad der.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar